Füüsiline aktiivsus ei ole vabatahtlik

akrojooga

Exercise is non-optional. Ma ei taha minna õue jalutama, aga mu keha vajab seda. Kätekõverduste tegemine ei ole mu lemmik ajaviide, kuid mu lihased vajavad tööd.

Kui varem mõtlesin liikumisest kui millestki, mis on kohe kindlasti kasulik, aga mitte eluks vajalik, siis nüüd arvan teistmoodi. Liigutamine on sama oluline kui söömine või magamine. Magamise tähtsusest olen aru saanud: praktiseerin head unehügieeni ja magan igal ööl piisavalt. Söömisega ei ole mul koguste poolest kunagi probleemi olnud, kuid nüüd söön ka tervislikumalt ja pööran rohkem tähelepanu makrotoitainete tasakaalule.

Miks ma liigutamist vähem tähtsaks pean? Ma ei ole kunagi tundnud süümepiinu, kui olen terve päeva ühe koha peal istunud. Võib-olla on probleem selles, et vähese füüsilise aktiivsuse mõju organismile on raske tähele panna. Raske märgata mitte sellepärast, et mõju oleks väike, vaid sellepärast, et samu probleeme võib põhjustada mitu erinevat asja (kehv uni, stress,…). Kui “kõik on justkui hästi”, aga iga päev on natuke loid ja väsinud tunne ning keeruline on pikemat aega keskenduda, siis võib viga olla väheses liikumises.

Kuidas rohkem liikuda? Esiteks tuleb mõista, et füüsiline aktiivsus ei ole vabatahtlik. Kui ma tahan olla terve inimene (ja ma väga tahan), siis ma pean end liigutama – olgu see jooga, kodune jõutrenn või pikad jalutuskäigud. Ma ei saa valida terve päeva toas passimist samamoodi nagu ma ei saa valida terve öö üleval olemist. Kui see teadmine on juurdunud (minul tuletab telefon seda endiselt iga päev meelde), siis on sõna otseses mõttes võimatu end mitte liigutada. Õues on külm ja pime ning kindlasti oleks “loogilisem” tänase õhtu asemel homme jalutama minna, aga… Mul pole valikut. Füüsiline aktiivsus ei ole vabatahtlik.

Mind on see mõtteviis aidanud. Liikumine ei pea olema igav ega äge – see võiks olla sama tavapärane kui hammaste pesemine. Ma ei vihka ega armasta hammaste pesemist, kuid teen seda siiski iga päev, ilma et peaksin end selleks sundima või tahtejõudu kasutama. Kui sa ei ole endiselt veendunud, et trenn on kehale äärmiselt kasulik, siis loe näiteks siit alapeatükki Exercise.

Kaanefoto: akrojooga Emajõe kaldal Uku Visnapuu juhendamisel.

Meeldis? Liitu meililistiga või jaga postitust:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Comment

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga